Loas - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Berith Schaapman - WaarBenJij.nu Loas - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Berith Schaapman - WaarBenJij.nu

Loas

Door: Miss Berith Schaapman

Blijf op de hoogte en volg Berith

27 Januari 2014 | Laos, Luang Prabang

Hallo lieve mensen,

Wat leuk dat jullie mijn reisblog weer willen lezen :) Ik weet dat het al veel te lang geleden is sinds ik iets van mij heb laten horen. Alleen de tjid gaat zo snel en ik heb nooit echt de behoefte en de rust gehad om te schrijven. Dit heb ik nu eindelijk wel. In mijn vorige blog zat ik in Thailand samen met Jason en zou ik afscheid nemen van Jason en alleen de grens naar Laos oversteken. Dit is mijn verhaal vanaf daar:

De busrit naar Chiang Kong het kleine dorpje waar je de grens kan oversteken ging heel erg voorspoedig. Ik zat naast een Thaise oudere dame die echt totaal geen manieren had. Hahaha, dat zie je hier heel veel. De oudere generatie zijn vaak chagrijnig en boos. Niet echt blij om toeristen te zien en vaak zijn ze erg terug getrokken. Deze vrouw draaide zich op een gegeven moment om en ging met haar volle gewicht tegen me aan leunen. Alsof ik haar nieuwe rugleuning was.. Ik probeerde een beetje van haar af te bewegen waardoor ze eindelijk de hint snapte dat dit niet echt de bedoeling was.. Mijn originele plan was om een nachtje in Chiang Kong te slapen en de volgende dag de grens over te steken naar Laos. Alleen alle toeristen uit de bus gingen in een keer naar de grens en ik raakte in contact met een vrouw uit Singapore dus ik besloot met haar mee te gaan. De grens over steken was geen probleem. Zorg dat je wel altijd dollars op zak hebt (wat ik niet had) want visa kun je alleen met dollars betalen. Toen we uiteindelijk door de paspoortcontrole waren aan de kant van Laos. Nee nee laat ik het goed zeggen. Er is niet echt controle. Het betekent dat jij alle formulieren invult en dan aan ze geeft, zij controleren of je alles ingevult hebt. Betaald hebt en dan mag je naar binnen. Daar namen we de bus naar het hele hele kleine dorpje Huay Xai waar eigenlijk niets is. Ik deelde een hotelkamer met de vrouw van Singapore. Zij vertelde mij dat ze hier was gekomen om de Gibbon experience te doen. Nadat ik al haar verhalen had gehoord besloot ik dit ook te gaan doen. Helaas zaten de tours voor de volgende dag vol dus ik had een vrije dag en die dag daarna zou ik in een busje naar de jungle gebracht worden.

De Gibbon experience is een super gave jungle tour. Ik heb twee nachten in de jungle geslapen in een boomhut zo'n 60 m boven de grond. Je krijgt een harnas aan en je zipt via kabels die soms 1 km lang zijn door de hele jungle. Deze kabels zijn vaak 100 m hoog en je kan dan de hele jungle zien en echt mijlenver kijken. Het was echt fantastich. Je zit in een groep met zo'n 9 mensen. Het was kerst toen ik hier zat dus ik heb samen met deze groep kerst gevierd. Dit was echt heel erg gezellig. We hebben zelfs wilde apen gezien!! Een echte aanrader voor iedereen.

Toen ik terug kwam besloot ik om met de slow boat naar Luang Prabang te gaan. Twee dagen met de boot door de prachtige natuur varen en ergens halverwege stoppen om een nacht te slapen. Deze bootreis was echt heerlijk. Tijdens de bootreis kom je langs dorpjes, hier staan vaak allemaal kinderen langs de kant. Ik realiseer me dan weer dat deze kinderen echt in de middle of nowhere wonen. En echt bijna niets hebben. Hierdoor ga je zo ontzettend erg waarderen wat je zelf hebt terug in Nederland. De tweede dag op de boot raakte ik in gesprek met Justin uit Canada. Ik ging samen met hem en nog wat anderen naar het centrum van Luang Prabang. Ik had een ander hotel dus ik zou ze later nog een keer ontmoeten.

Luang Prabang vind ik echt een geweldige plek. Het is echt een copmacte kleine stad. De volgende dag had ik een fiets gehuurd van mijn hotel en heb ik rondgefiets wat je echt super goed kan doen in Luang Prabang. Midden in de stad kun je helemaal omhoog klimmen naar een tempel. Dit is tot nu toe een van de mooiste momenten geweest. Ik heb daar wel twee uur gezeten. Gelezen en wat gemediteerd wat echt heel erg fijn was. Op een gegeven moment zag ik een hele kleine vrouw aankomen. Ze was heel erg apart gekleed, en ze had een hele grote aparte bril op. Ik had natuurlijk meteen een oordeel over haar (laten we hier maar niet over uitweiden) Een paar minuten later liep ik wat rond en kwam ik haar opnieuw tegen. Ze leek me heel erg aardig en ik begon een gesprek met haar.

Ik heb tot nu toe altijd gehoopt iemand tegen te komen als Augustina. Zo'n lieve, warme, oprecht geintresseerde vrouw. Vanaf het eerste moment had ik een klik met haar en ik heb mij nog nooit zo op mijn gemak gevoeld bij iemand. Oud en Nieuw was de volgende dag en ik maakte me al heel erg zorgen dat ik alleen zou zijn. Ik vroeg haar of ze plannen had en dat had ze niet. Dus we hadden de volgende dag afgesproken om samen wat te gaan eten een daarna een bar te vinden. Ze komt uit Argentinië trouwens dus Zuid-Amerika, wat natuurlijk ook heel erg leuk was. Ik mag dus altijd vertrouwen dat de juiste mensen op de juiste tijd in mijn leven komen. Die avond liep ik over de markt en kwam ik Justin tegen die mij uitnodigde om mee te gaan bowlen. Uiteindelijk waren we met een groepje dat bestond uit: 2 andere nl'se meiden, Chris uit Egeland en Justin en ik.

Onvergetelijke avond. (Dit is alles wat ik hier over te zeggen heb)

Helaas eindige deze geweldige ervaring iets minder want mijn fiets was gestolen. Waar mijn hoteleigenaar 100 dollar voor wilde. (JONGENS PAS GOED OP ALS JE EEN FIETS HUURT!) Deze ervaring heeft heel veel indruk op mij gemaakt. En was niet makkelijk.

Oud en Nieuw met Augustina was heerlijk. We zijn samen uit eten geweest. Daarna hadden we lampionnen gekocht en deze volgeschreven met al onze wensen voor het nieuwe jaar en alle dingen die we wilde loslaten. Die hebben we om 12 uur aangestoken en op laten stijgen. Een magisch moment.

Laos was in de tijd dat ik er was ontzettend koud. Oke oke, er was geen sneeuwval en het was alsnog 25 graden. Alleen ik liep vaak alleen maar met vesten en lange broeken rond. Terwijl mijn backpack bestond uit shorts en hempjes. Dus besloot ik om op het vliegtuig te stappen naar Cambodja. Ik vloog naar Siem Reap en dus naar de warmte. In mijn volgende post vertel ik alles over Cambodja.

  • 27 Januari 2014 - 09:18

    Anna:

    Je leeft nog! Haha! Eindelijk weer een berichtje. Super leuk om te lezen. Doe voorzichtig, met fietsen lenen en zo :)

  • 27 Januari 2014 - 09:53

    Dominique:

    Hee Beertje!
    Super leuk om wat van je te lezen! Ik mis je best wel dus ik wil je heeeeeeeel graag weer zien als je terug bent. We hebben elkaar dan maar twee keer gezien in het hele jaar denk ik omdat ik eerst weg was en nu jij.. Geniet er nog van en ik denk aan je!!

  • 27 Januari 2014 - 11:36

    Anne-Marie:

    Hey Berith,

    Erg leuk om al je reis ervaringen weer te lezen.
    Jeetje wat heb jij veel meegemaakt de afgelopen weken. Fijn dat het allemaal zo goed gaat en dat je elke keer weer leuke mensen ontmoet.
    Wat geweldig dat je dit allemaal kan doen. Pas goed op jezelf !

    Groetjes Anne-Marie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Berith

Hoi lieve mensen, Ik ga een backpackreis maken van 3 maanden. De landen die nu op lijstje staan zijn: - Thailand - Laos - Cambodja Veel leesplezier! Liefs

Actief sinds 08 Dec. 2013
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 3641

Voorgaande reizen:

09 December 2013 - 04 Maart 2014

Mijn eerste reis alleen

Landen bezocht: