De eerste twee weken (die als een maand voelen) - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Berith Schaapman - WaarBenJij.nu De eerste twee weken (die als een maand voelen) - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Berith Schaapman - WaarBenJij.nu

De eerste twee weken (die als een maand voelen)

Door: Berith Schaapman

Blijf op de hoogte en volg Berith

22 December 2013 | Thailand, Chiang Mai

Dag lieve vrienden en familie,

Ik leef nog! Ondanks de vele muggenbulten en andere niet zo fijne kwaaltjes... Op dit moment zit ik in Chiang Mai in het noorden van Thailand ik zit hier nu al zo'n week in het geweldigste hotel ooit. Goed, laten we bij het begin beginnen..

Bangkok:

De vlucht verliep prima, hij was wel wat langer dan ik had verwacht (zo'n 13 uur) en na 10 uur komt altijd de vreselijke drang in mij omhoog: 'dat ik er NU echt echt uit wil'. Toen ik uit het vliegtuig kwam was alles heel duidelijk aangegeven dus ik kon heel makkelijk de paspoortcontrole vinden. Hier heb ik uiteindelijk 2 uur moeten wachten, daarna was ik echt binnen! Op zoek naar mijn tas die ik vrij snel gevonden had. Ik moet bekennen dat ik mij echt een idioot voelde toen ik mijn backpack uit mijn reistas haalde en op mijn rug deed. Stond ik daar te klungelen. En hij was best zwaar.. Ook al had ik echt alleen het hoognodige meegenomen.. Ik had aan Jason gevraagd of we misschien konden afspreken op het vliegveld. Ik had hier geen antwoord op gekregen dus ik was niet zeker of hij er zou zijn (even een head's up: Jason is een jongen uit Engeland die ik heb gevonden op een reisbuddy internetsite, we hadden afgesproken in Bangkok om samen te beginnen met reizen.) Gelukkig was Jason zo lief en stond ie op me te wachten. Dit was erg fijn, je hebt toch het gevoel dat je dan sterker staat. Hup in de metro, betaald met mijn allereerste bahts en op weg naar het hotel. Dit hebben we uiteindelijk gevonden!! Het hotel was echt heerlijk een rustige plek en toch dichtbij het centrum. Die avond hebben we de omgeving verkend en we kwamen erachter dat op afstand van 5 minuten lopen een soort doolhof markt zit met midden in een bar en daarom heen echt alles. Van voedsel tot kleding tot stijltangen(om je haar te stijlen) Zo konden we dus altijd maar dan ook echt altijd aan eten komen.

Die dagen in Bangkok hebben we echt echt fantastiche dingen gezien, gedaan en geproefd. Ooh ooh ja en gevoeld (een thaise aroma massage). De eerste dag hebben we ons verwonderd in Chinatown. De tweede dag zijn we met de boot de rivier af gevaren en gestopt bij verschillende tempels. Een daarvan was What Pho. Dit was echt geweldig. Voor mij was het alleen al geweldig om gewoon een monnik recht voor mijn neus langs te zien lopen. Ik wilde bijna schreeuwen ik heb een werkstuk over jullie geschreven in groep 7!!! Echt een prachtig tempel, er heerst daar zo'n heerlijke rust. Die tempels hebben we wat meer nodig in Nederland! Daarna wilden we ook nog naar het grote paleis alleen Thaise mensen sluiten dingen erg vroeg. Deze tempel sloot al om 15.30! Dus de volgende dag zouden we opnieuw naar het grote paleis gaan. Omdat we geen idee hadden hoe we terug bij het hotel moesten komen waren we naar een toerist informatie point gegaan die ons een bus aanraadde. Oke tip 1 van Berith: neem nooit een bus rond een uur of 4,5. Ik denk dat we na zo'n 2 uur nog niet eens in de buurt waren. Echt alles staat helemaal vast en gaat zo langzaam. Uiteindelijk besloten we om gewoon uit te stappen en te lopen. Wat 10 keer zo snel ging. Voor het geld bleef je namelijk niet zitten het was zo'n 1 euro. Het grand palace de volgende dag was wederom prachtig wel een beetje te druk. Het was een erg bijzonder gevoel om in de tempel te zitten met de esmerald boeddha en wetende dat mijn opa en waarschijnlijk ook mijn oma precies op dezelfde plek hebben gezeten. Ik heb vaak aan jullie gedacht opa en oma.

Ik zou Bangkok echt omschrijven als een rommelig kunstwerk waar je echt alles maar dan ook alles kan vinden. Je houdt ervan of je houdt er niet van. Ik vond het fantastich!

Chiang Mai
Jason en ik besloten om met de nachtrein naar het noorden te gaan naar de stad Chiang Mai. Een 13 uur (wat uiteindelijk 16 werd) durende treinrit. Alleen als je deze 's nachts neemt kun je slapen op uitgeklapte bedden. Oke ik had hier niet echt hoge verwachtingen van alleen het viel reuze mee!! Er zat een hele aardige fransman naast ons die we 4 dagen later oppeens weer tegenkwamen in Chiang Mai. De bedden in de trein waren echt best comfortabel!! Ik had met heel veel reizigers gesproken die echt met horroverhalen kwamen over deze nachttrein. (ik durfde bijna niet meer te zeggen dat ik het echt reuze mee vond vallen) De fransman had verteld dat je vroeg moest wakker worden want het uitzicht zou echt fantastich zijn. Wat het ook echt was. De natuur is zo indrukwekkend. Het was ook erg fijn om even zonder smog te kunnen ademen toen we uiteindelijk in Chiang Mai aankwamen.

Wat iedereen als eerste zegt als ze Chiang Mai horen is de olifanten. Dit hadden Jason en ik ook geboekt voor onze eerste dag. We werden opgehaald met een busje en na zo'n anderhalf uur durende rit door wederom prachtige natuur kwamen we aan op een soort van kleine ranch. De olifantenrit was heel leuk om te doen alleen voor mij niet voor herhaling vatbaar. De olifanten zagen er totaal niet blij uit en ik had niet echt gevoel dat deze thaise mensen echte liefde hadden voor deze indrukwekkende dieren. Ik heb ze maar geprobeerd heel veel kracht en liefde te geven. Wij hadden een ranch waar je zonder zadel op de olifant zit. Twee mensen een olifant. Ik dacht echt oh.. dat doe ik wel even. Net paardrijden. Dus niet he. Het was echt doodeng, je zit zo hoog! En als je op de nek zit heb je steeds het gevoel dat je er bijna af dondert!!!

We hebben hier in Chiang Mai een scooter gehuurd en de rest van de week hebben we eigenlijk rondgecrossed, heerlijk tot rust gekomen in tempels en in de zon gelegen in het park. Het park vond ik echt heerlijk. Alleen maar reizigers (je zult echt geen een Thai in de zon zien liggen) die in het gras liggen, gitaar spelen, hun straatacts oefenen (jongleren en balanseren op een soort lijn tussen bomen geknoopt) en alleen maar genieten.

Het is vandaag zondag en aankomende dinsdag ben ik hier nu twee weken, zoals ik in titel zei, voelt het echt als veel langer. Je wordt zo ondergedompelt in een andere cultuur, zoveel indrukken dat de tijd bijna stil staat en ook weer zo voorbij vliegt. Morgen ga ik met de bus nog meer omhoog naar Chiang Khong. Hier wil ik oversteken naar het ooh zo prachtige Laos. Ik ben zo benieuwd!! Jason vliegt naar het zuiden naar de eilanden dus onze wegen zullen scheiden. Nu ben ik heel erg benieuwd wie er op mijn pad zullen komen! Ik ben van plan om zo'n 3 weken in Laos te blijven. Met mij zelf gaat het heel goed. Ik merk dat ik echt geniet en het is bijna een niet bevatbaar gevoel als ik me realiseer dat ik op dit moment mijn droom aan het leven ben. Ik wil dat het nooit eindigt!

Heel veel liefs Berith, ลาก่อน!

  • 22 December 2013 - 15:54

    Anna:

    Berith!

    Wow! Je enthousiasme is echt overduidelijk! Ik ben super blij voor je dat alles zo fantastisch is. Ik ben ontzettend jaloers! Ik hoop dat je een leuke nieuwe travelbuddy vindt. Doe voorzichtig!

    Liefs,

    Anna

  • 22 December 2013 - 17:53

    Eva :

    oo zo leuk om te lezen drollie.
    Ben erachter gekomen dat we toch een beetje op elkaar lijken haha! Ik had precies hetzelfde gevoel na het olifantritje en precies hetzelfde gevoel met het realiseren dat kr echt je droom aan het verwezenlijken bent. Ja dat ben je B. Geniet er van lieve B hrt is je zo erg gegunt. Ik mis je wel heel erg!

  • 22 December 2013 - 19:08

    Amerins:

    Wauw wat gaaf Berith!
    Het klinkt super vet, en fijn om te horen dat het zo goed gaat! Ik wens je heel veel plezier en ik hoop dat alles goed en veilig verloopt. Een hele dikke kus van mij en Jesler! xxxxxx

  • 23 December 2013 - 09:24

    Albert Jan Schaapman:

    Lieve Berith wat een mooi verslag, oma en ik hebben ervan genoten.
    Ik zie alles weer voor me door jou ogen en dat vind ik prachtig.
    Wat fijn dat je zo geniet van het verre oosten. Blijf goed op jezelf
    passen, wij denken aan je . Veel liefs van oma en opa.

  • 23 December 2013 - 16:13

    Vera:

    Hoi Berith
    wat is het geweldig in Thailand he? Wij zijn in 2006 geweest weliswaar met een reisorganisatie voor 3 weken.
    We verbleven 3 dagen in Bangkok en het leek wel 3 weken. Ik weet niet of je daar nog terug komt en dan zou ik je haast willen aanraden om nog een fietstocht met Ko te gaan maken. Hij is een Nederlander die daar woont en hij neemt je mee naar plekjes en het leven van de Thai waar je normaal gesproken niet bij komt.
    Als je naar Laos gaat, ga je dan via de Gouden Driehoek? Jammer dat Jason alweer ergens anders naar toe gaat, dat is wel snel. Wist je dat van te voren?
    Ik hoop dat je in Laos net zo geniet als in Thailand. Ps wij vonden de treinreis ook helemaal niet erg, echt een belevenis. Geniet van de prachtige reis en ik hoor graag weer van je als je weer wat schrijft.

    liefs Vera

  • 23 December 2013 - 22:15

    Anne-Marie:

    Hey Berith,

    Leuk om je reisverslag te lezen, ook ik ben een keer in Thailand geweest ik vond het er ook fantastisch. Als ik dit allemaal lees denk ik......ik wil er ook naar toe ! Maar dat jij dat zo in je uppie doet vind ik echt SUPER. Ben zelfs een beetje jaloers...........
    Geniet van deze bijzondere reis dit vergeet je je hele leven niet !
    Dikke kus vanuit Emmeloord.
    Anne-Marie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Berith

Hoi lieve mensen, Ik ga een backpackreis maken van 3 maanden. De landen die nu op lijstje staan zijn: - Thailand - Laos - Cambodja Veel leesplezier! Liefs

Actief sinds 08 Dec. 2013
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 3634

Voorgaande reizen:

09 December 2013 - 04 Maart 2014

Mijn eerste reis alleen

Landen bezocht: